Thursday, March 5, 2009

'Semua negara Islam wajib bebaskan Palestin' - Imam Ali Khamena'i -

Berita Harian -5 Mac 2009-

TEHRAN: Pemimpin agung Iran, Ayatollah Ali Khamenei menggesa umat Islam di seluruh dunia menyertai perjuangan rakyat Palestin menentang keganasan Israel di Gaza.

Beliau mengeluarkan kenyataan terbaru ketika Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Hillary Clinton menemui pemimpin Palestin dalam lawatan sulungnya ke rantau Asia Barat sejak menyandang jawatan.

Hillary dijadual menemui Presiden Palestin, Mahmud Abbas dan Perdana Menteri, Salam Fayyad di Ramallah sehari selepas berbincang dengan pemimpin Israel di Baitulmaqdis.

"Satu-satunya cara menyelamatkan Palestin ialah terus berjuang dan mempertahankan diri," kata Khamenei ketika menyampaikan ucapan pembukaan pada sidang puncak antarabangsa dua hari oleh Teheran bagi membantu Gaza dan rakyat Palestin.

Beliau berkata, menyokong dan membantu rakyat Palestin adalah tugas yang wajib dilaksanakan setiap umat Islam dan mereka perlu bersatu memusnahkan kekejaman dan jenayah Zionis.


Beliau juga menggesa pemimpin Israel yang terbabit dalam kekejaman itu dibicarakan berikutan serangan yang menyebabkan 1,300 penduduk Palestin terbunuh.

"Pemimpin politik dan tentera rejim Zionis yang memainkan peranan dan menyebabkan bencana di Gaza mesti dibicarakan. Ini adalah langkah pertama yang perlu diambil," katanya.

Iran tidak mengiktiraf Israel manakala Khamenei berulang kali menolak penubuhan dua negara sebagai jalan penyelesaian isu Israel-Palestin, strategi yang disebut semula Clinton minggu ini.

Khamenei berkata sebarang rundingan bagi menyelesaikan isu berkenaan tidak akan membuahkan hasil, sambil menambah, Amerika dan Britain terbabit dalam 'jenayah penubuhan dan sokongan ke atas 'tumor barah' (Israel).

Khamenei turut mengkritik Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan berkata badan dunia turut memainkan peranan dalam penubuhan Israel.

Katanya PBB menutup sebelah mata berikutan tindakan kuasa pembuli dan usaha menyelamatkan Palestin tidak akan berjaya dengan meminta bantuan PBB. AFP

No comments: